SVET O SLOVENSKU: Historická stavba alebo historická hlúposť?

Kolosálna riečna stavba kanálu, ktorý by prepojil Dunaj so Severným morom, je v hlavách niektorých ľudí už celé roky. Česi už majú hotový prvý krok k jej realizácii.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Historická stavba alebo historická hlúposť?
Zdroj: TASR

Názory na túto obrovskú investíciu za 610 miliárd českých korún sa rôznia. Podľa zástancov, medzi ktorých patrí aj český prezident Miloš Zeman, by takýto riečny kanál naprieč troma krajinami mohol priniesť významné príjmy pre lodnú dopravu i cestovný ruch. Odporcovia to však považujú za neekonomickú a nezmyselnú stavbu, ktorá bude mať vážny negatívny dopad na životné prostredie a nikomu veľmi nepomôže. O prípravách projektu píše český portál idnes.cz.

Staré sny ožívajú

Česi to so stavbou vodného koridoru Dunaj – Odra – Labe myslia vážne. Odbor stratégie dopravy na českom ministerstve dopravy už predstavil aj štúdiu uskutočniteľnosti tohto diela, ktorá zahŕňa vybudovanie všetkých troch riečnych vetví vrátane napojenia na územia Slovenska a Poľska.

Portál idnes.cz vysvetľuje, že cieľom projektu je umožniť plavbu nákladných lodí z Dunaja až do Severného a Baltického mora. Pripomína tiež, že nejde o novú myšlienku. “České vlády sa už možnou výstavbou kanálu zaoberali od 90. rokov minulého storočia, ale bez konkrétnych výsledkov,” píše idnes.cz.

K realizácii obrovskej investície sa nikdy nepristúpilo, pretože vždy existovali pochybnosti o jej zmysluplnosti. Dnes však medzi jej podporovateľov patrí aj český prezident Miloš Zeman a tak sa veci začínajú hýbať. “Ak by sa výstavba schválila, musela by ešte získať všetky povolenia a bolo by tiež nutné vykúpiť pozemky. Preto ak by všetko išlo naozaj veľmi rýchlo a dobre, tak realizácia by mohla začat tak v rokoch 2028 – 2030,” píše český portál.

Preboha, zastavte to!

Stavba za 610 miliárd českých korún by mohla mať dva rôzne varianty na slovenskej strane: “Pri dunajskej vetve kanálu sa preverovali dve možnosti – napojenie na Dunaj alebo na Váh,” píše idnes.cz. Problematická však stále zostáva otázka poškodenia vzácnej prírody na území Moravy. Konkrétne ide o Chránenú krajinnú oblasť Poodří.

“Tam sa snažíme trasu trošku vychýliť, aby sme nezasahovali do najcitlivejších zón z hľadiska ochrany prírody… ale nedá sa to vyriešiť tak, aby sme ten priestor úplne obišli, to nejde,” cituje portál slová Luďka Sosnu z českého ministerstva dopravy.

Zástancovia kanála uvádzajú, že jeho realizácia by mohla priniesť rozvoj cestovného a turistického ruchu, na oboch stranách hranice by mohlo vzniknúť 632 nových pracovných miest a to v ubytovacích, stravovacích a dopravných službách. Českí komentátori pod článkom sa však chytajú za hlavu.

“Táto šialenosť nesmie prejsť,” píše jeden z čitateľov. Ďalší dodáva, že Česi by s týmto nápadom mohli kandidovať do Guinnessovej knihy rekordov v kategórii najviac dotovaného pracovného miesta, pretože v tomto prípade by to vychádzalo jedna miliarda korún na jedného pracovníka.

“Sme krajina, ktorá nemá dokončenú základnú diaľničnú sieť, železnice sú z roku 1890 a hlavné mesto nemá celkový obchvat… a niekto má čas a peniaze zaoberať sa takýmito utopickými projektami? To rovno môžeme pracovať na štúdii na výskum Mesiaca,” píše iný čitateľ pod článkom. Mnohí pripomínajú, že lode sú tiež najväčším znečisťovateľom životného prostredia vzhľadom na ich zastaranú technológiu spaľovania lodnej nafty.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame