Smutné zistenia prieskumu: Nízky dezén a dojazdenie zimných pneumatík počas leta

Na Slovensku a v Českej republike bol priamo v teréne na cestách realizovaný zaujímavý prieskum. Bol zameraný na kvalitu pneumatík automobilov.

Ilustračný obrázok k článku Smutné zistenia prieskumu: Nízky dezén a dojazdenie zimných pneumatík počas leta
Zdroj: TASR

Celkovo sa podarilo zmerať hĺbku dezénu na pneumatikách 1635 vozidiel, z toho 723 v SR a 912 v ČR.

Cieľom terénneho prieskumu bolo zistiť, v akom stave sú pneumatiky vozidiel na slovenských a českých cestách. Prieskum prebiehal počas apríla v piatich mestách na Slovensku (Považská Bystrica, Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Prešov), kde bol jeho odborným garantom BECEP – Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy a výstavby SR.

V Českej republike bol realizovaný v desiatich mestách (Hradec Králové, Pardubice, Praha, Liberec, Ústí nad Labem, Plzeň, České Budějovice, Brno, Olomouc a Ostrava) pod odborným dohľadom BESIP-u, Oddelenia Ministerstva dopravy ČR koordinujúceho bezpečnosť cestnej premávky).

Podľa prieskumu dosiahlo Slovensko nelichotivé prvenstvo v počte vozidiel s pneumatikami, na ktorých bola nameraná hĺbka dezénu, pre letné pneumatiky zákonom stanovených 1,6 milimetrov (mm) alebo menej. Prieskum na Slovensku odhalil desať takýchto vozidiel. V Českej republike boli zaznamenané len dve.

„Dostatočná hĺbka dezénu je základom bezpečnej jazdy. Na pneumatikách s dezénom opotrebovaným na alebo pod 1,6 mm sa v mnohých faktoroch stáva riskantnejšou, a preto vodičom neodporúčame čakať, kým sa priblíži až k minimálnemu zákonom povolenému limitu 1,6 mm, alebo dokonca ešte menej,“ komentoval Juraj Ižvolt zo spoločnosti, ktorá sa zaoberá výrobou pneumatík.

Počas tohtoročnej zimy najviac ojazdili pneumatiky na svojich vozidlách vodiči v Banskobystrickom kraji. Takmer 10 % z nich tu jazdí na zimných pneumatikách s dezénom pod 3 mm, čo predstavuje minimálnu zákonom stanovenú hĺbku dezénu pre zimné pneumatiky v SR. Najmenej takýchto vozidiel bolo nameraných v Bratislavskom kraji, a to len niečo vyše 1 %.

Celkovo bolo na Slovensku zaznamenaných 25 vozidiel s hĺbkou dezénu pod 3 mm, čo predstavuje 11 % zo všetkých slovenských zmeraných vozidiel so zimnými pneumatikami.

V susednej Českej republike je situácia podobná. Hodnotu 4 mm a menej (čo je minimálna zákonom stanovená hĺbka dezénu pre zimné pneumatiky v ČR), malo 15 % z meraných vozidiel so zimnými pneumatikami.

Prieskum tiež ukázal, že vodiči často zvyknú zimné pneumatiky s dezénom pod 3 mm dojazdiť počas leta, avšak ich vlastnosti sa výrazne líšia od nových letných pneumatík. „Priemerná brzdná dráha zimnej pneumatiky s dezénom 3 mm na suchej vozovke je 39,3 metrov a na mokrej až 87,9 metrov. Pri brzdení na mokrej vozovke je brzdná dráha ojazdených zimných pneumatík v porovnaní s novými letnými dlhšia až o 20 metrov a oproti opotrebovaným letným pneumatikám dlhšia o cca 10 metrov.“ uviedol Ižvolt.

Okrem toho je takéto riešenie spojené aj s horším bočným vedením, zvýšenou spotrebou a hlučnosťou. Vodiči by ho preto mali dôkladne zvážiť.

Skúmala sa aj miera opotrebovania pneumatík prednej a zadnej nápravy. Výsledky ukázali, že dezén sa zvykne ojazdiť približne rovnako, zaznamenaný bol len veľmi malý rozdiel. Rovnako v SR aj ČR bol podiel ojazdenejšej vzorky na prednej náprave 48 %, na zadnej 52 %. Najväčší nameraný rozdiel v hĺbke dezénu medzi prednými a zadnými pneumatikami bol na Slovensku 9 mm. V Čechách o niečo menej, a to necelých 6 mm.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Odporúčame