Sobota 20. júl 2019 Iľja/Eliáš
Lucia Šútorová Rôzne Správy

RADÍME: Kyberšikane môžu čeliť deti i dospelí, brániť sa dá viacerými spôsobmi

Deti by na nebezpečenstvo mali podľa odborníka upozorniť rodičia. Čo robiť v prípade, ak si neviete rady s poškodzovaním vášho mena?

Ilustračný obrázok k článku RADÍME: Kyberšikane môžu čeliť deti i dospelí, brániť sa dá viacerými spôsobmi
Zdroj: TASR

Proti kyberšikane a poškodzovaniu dobrého mena sa dá brániť najmä prevenciou. Deti by na nebezpečenstvo mali upozorniť rodičia. Mali by s nimi neustále komunikovať a diskutovať o nástrahách online sveta. Deti by tiež mali vedieť, že o sebe nemajú zverejňovať žiadne citlivé informácie, fotky či videá. Ľahko sa totiž môže stať, že ich niekto bude šíriť ďalej, hoci neoprávnene.

Ako na to?

Dobrou prevenciou kyberšikany detí je tiež stať sa súčasťou ich online sveta – byť ich priateľom na sociálnych sieťach, sledovať, koľko času trávia na internete a s kým. V súčasnosti už existujú aj aplikácie, vďaka ktorým môžu mať rodičia nad virtuálnym svetom ich detí významnú kontrolu.

Problém aj pre dospelých

S kyberšikanou a poškodzovaním dobrého mena si však často nevedia poradiť ani dospelí. Podľa prieskumu poisťovne, 60 percent ľudí nevie, ako sa proti takýmto útokom brániť. Pomôcť podľa nej môže napríklad takzvané kyberpoistenie. Ak ho človek má, môže v prípade kyberšikany zavolať na asistenčnú službu a prípad nahlásiť. Poisťovňa by vtedy mala zabezpečiť odstránenie alebo vytesnenie takýchto informácií z internetu. Poistenec má tiež nárok na právne zastúpenie a úhradu s tým súvisiacich nákladov.

„Naše skúsenosti hovoria, že telefonát právnika poisťovne býva veľmi efektívny pri riešení takýchto citlivých sporov. Určite by sme zabezpečili mazanie dotyčných správ, blokovanie profilu a poskytli by sme právnu a IT asistenciu,“ tvrdí Róbert Koch z poisťovne.

Viac technologických noviniek čítajte na www.fony.sk

Riešenie situácie

Stratégiami pri riešení poškodenia online povesti alebo kyberšikane sú „cleaning“ – odstránenie nepravdivých a poškodzujúcich informácií a „flooding“ – vytlačenie takýchto informácií z predných miest vyhľadávačov. „Máte tiež nárok na úhradu právnych krokov voči osobe, ktorá negatívne informácie o poistenom zverejnila, ako aj voči vydavateľovi alebo web hostingovej službe, na stránkach ktorej boli negatívne informácie o poistenom zverejnené,“ dodáva Koch.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR