SVET O SLOVENSKU: Ako sme zruinovali tisícky belgických kamionistov

Je to krutá realita, ktorá dáva chudobným našincom prežiť, ale množstvo ich zahraničných kolegov pripravila o prácu a teraz zúria. Ako funguje nemilosrdný biznis autodopravcov?

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Ako sme zruinovali tisícky belgických kamionistov
Zdroj: TASR

Slovensko je zjavne rajom špekulatívnych autodopravcov, ktorí si na jeho území zakladajú často len fiktívne firmy, aby cez ne mohli zamestnať kamionistov za smiešny plat a vyslať ich na cesty po celej Európe. Len pred pár mesiacmi prepukol škandál, keď sa prevalilo, že podobne funguje aj slovenská pobočka nórskej pošty. Do médií ju “natrel” jeden jej zamestnanec, podľa ktorého dostával plat ani nie 500 eur a musel prespávať celé týždne v kamióne. Teraz sa ozvali aj belgickí vodiči, ktorým ležia v žalúdku ich slovenskí kolegovia. O téme podrobne píše belgický portál rtl.be.

Nemilosrdný biznis

Portál prináša svedectvo anonymného belgického vodiča, ktorý sa sťažuje na neúnosnú konkurenciu zo Slovenska: “Keď niečo povieme šéfovi, odbije nás s tým, že na miesto jedného Belgičana pripadajú viac ako dvaja Slováci.” Netreba nikoho presviedčať, že slovenskí vodiči sú ochotní pracovať aj za takých podmienok, ktoré by Belgičania nikdy neprijali.

Výsledok tejto tvrdej konkurencie je pre belgických kamionistov zdrvujúci: “V roku 2003 tu bolo 300 belgických vodičov. Dnes nás je 60 a viac ako 300 Slovákov,” hovorí pre rtl.be anonymný zdroj zo špeditérskej firmy. Belgický odborový zväz UBT uvádza, že za posledných desať rokov stratili v krajine prácu tisícky belgických vodičov a cesty zaplavili kamióny s východoeurópskymi poznávacími značkami. Mnohé z nich sú slovenské.

Ako to funguje

Hneď po vstupe Slovenska do EÚ sa belgické dopravné firmy nahrnuli do Bratislavy, aby si tu zriadili pobočky. Sú to však len schránkové firmy: “Nemajú tam žiadne priestory, zamestnancov, ani lokálne aktivity. Ich jediným cieľom je môcť legálne zamestnať slovenských kamionistov a previesť ich do Belgicka. Tam potom pracujú niekoľko týždňov, pričom prespávajú len vo svojich kamiónoch,” popisuje prax belgický portál.

Po určitom čase sa slovenskí vodiči musia vrátiť späť domov a za krátko sa opäť vracajú do Belgicka. Vyžaduje si to zákon, aby takáto prax bola legálna. Prevážajú tovar v rámci Belgicka alebo po celej Európe. “Pracujú na základe slovenskej zmluvy, takže dostávajú veľmi nízky plat v porovnaní s belgickými pomermi. Rovnako tak za nich odvádzajú aj minimálne sociálne odvody."

“Je to obrovská úspora nákladov, ktorá motivuje dopravcov čoraz viac fungovať v tomto ilegálnom systéme,” píše rtl.be. V súlade so zákonom by táto aktivita bola len v tom prípade, ak by ich slovenské pobočky boli naozaj reálne a nie len schránkové. Takto je to len špekulatívna finta, ktorou sa západoeurópske firmy snažia ušetriť.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame