O vlak z Krynice do Popradu je záujem

Zástupcovia Nowasadeckého združenia milovníkov železníc a samospráva obce Plaveč chcú obnoviť, pred niekoľkými rokmi zrušené, vlakové spojenie na Slovensko. Podľa ich názoru by to nebol len turistický hit.

AGNIESZKA MAŁECKA
Ilustračný obrázok k článku O vlak z Krynice do Popradu je záujem
Zdroj: Dobry Tygodnik Sądecki

Podľa ich názoru by to nebol len turistický hit. Táto možnosť by pomohla znížiť nezamestnanosť a zjednodušila by komunikáciu. Posledný vlak na Slovensko išiel ešte v roku 2010. Vyrazil z Krynice Zdroj, cez Muszynu do slovenského Plavča. Plaveč je obcou, ktorá sa nachádza na železničnej trati vedúcej z Poľska na Slovensko a ďalej do Maďarska a na Balkán.

,,V roku 2010 boli v Sadeckej oblasti obrovské záplavy, ktoré spôsobili mnoho škôd. Vtedy voda zničila most, vedúci cez rieku Poprad. Ten bol síce o rok neskôr opravený, ale železničné spojenie z Krynice do Plavča obnovené nebolo," hovorí Łukasz Wideł, viceprezident Novosadeckého združenia milovníkov železníc.

,,O toto spojenie bol veľký záujem, cestovalo ním mnoho ľudí. Podobná situácia bol s „Cracoviou”, vlakom z Krakova do Budapešti. Tento vlak bol tiež zrušený,„ dodáva Kazimierz Wróbel z NZMŽ. S nápadom obnoviť vlakového spojenia na Slovensko prišiel milovník železníc Artur Królikowski z Muszyny. ,,Stačilo by nám aj spojenie z Krakova do Popradu alebo Košíc. Dobré by boli aj regionálne spoje, napr. Nowy Sącz – Poprad (alebo Košice) alebo prihraničné: Krynica – Muszyna – Plaveč – Stará Ľubovňa – Poprad,“ navrhuje Królikowski.

Slovenský zástupca samosprávy Patrik Pčolka analyzoval lokálnu dopravu. ,,Železničná doprava v Starej Ľubovni zaznamenala výrazný pokles v decembri roku 2012, keď sa Ministerstvo dopravy rozhodlo zlikvidovať „neefektívne” vlaky. Medzitým môžeme sledovať tendenciu postupnej likvidácie verených ciest a teda cestujúci – občan má problém s cestovaním do práce, školy alebo miesta odpočinku."

Je nútený využívať individuálnu cestnú dopravu – dožaduje sa okrem iného prinavrátenia železničnej dopravy do mesta Starej Ľubovne v smere do Prešova a Muszyny. Optimálnym riešením by bolo, podľa Patrika Pčolka, obnovenie vlakového spojenia Stará Ľubovňa – Plaveč a spojenia Stará Ľubovňa – Plaveč – Muszyna v rámci víkendových spojení.

,,Bolo by dobré, keby sa vedenie zamyslelo nad spustením takého spojenia. Konkurencia nespí. Už na trati Varšava – Krakov – Nowy Sącz – Piwniczna – Budapešť existujú spojenia Leo Express. Je to železničný dopravca, ktorý realizuje autobusové spojenie," hovorí Artur Królikowski.

,,Železničné spojenie na Slovensko by bolo turistickým hitom,„ myslí si železničiar Andrzej Cebula, ktorý spolupracuje s Občianskym výborom ochrany železničných spojení v Sadecczyznie. ,,Vidíme, aká vysoká je frekvencia turistických retro vlakov. Keby existovalo vlakové spojenie napr. z Muszyny, Krynice alebo Krakova na Slovensko, určite by sa záujemci našli,“ zdôrazňuje.

Zdroj: Dobry Tygodnik Sądecki

Odporúčame