Akú desiatu zabaliť deťom do školy? Svoje miesto v nej majú aj sladkosti

Sladkosti podľa Úradu verejného zdravotníctva, netreba deťom zakazovať. Dôležité je vybrať správne sacharidy.

Lucia Šútorová
Ilustračný obrázok k článku Akú desiatu zabaliť deťom do školy? Svoje miesto v nej majú aj sladkosti
Zdroj: TASR

Deti potrebujú i rýchle kalórie, preto nie je na mieste im úplne zakazovať sladkosti. Aj na toto by mali myslieť rodičia pri príprave desiatej s príchodom nového školského roka, upozorňuje Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.

Denná porcia

„Jej denná porcia by nemala byť väčšia ako 50 gramov a uprednostniť treba sladké pečivo, prípadne sušienky, sušené ovocie a cereálne sladké tyčinky pred tučnými múčnikmi a cukrovinkami,“ povedala Jana Hamade z ÚVZ SR s tým, že pre detský vek je potreba rýchlych kalórií charakteristická. Deti by desiatu mali zjesť asi tri hodiny po raňajkách.

Sladené nápoje

Sladené nápoje sú podľa Hamade, naopak, nevhodné. Obsahujú príliš veľa jednoduchých cukrov a zbytočne zvyšujú príjem energie, čo môže viesť ku vzniku obezity.

Desiata pre dieťa

Kvalitná desiata by mala pozostávať z celozrnného pečiva, nátierky alebo syra, zo zeleniny a ovocia a nesladeného nápoja (bylinkový, ovocný čaj, citronáda). „To všetko predstavuje zložky potravy, ktoré dodajú organizmu optimálne množstvo výživných látok, teda bielkovín, tukov, cukrov, ale aj vitamínov a minerálnych látok,“ vysvetlila Hamade. Dieťa treba učiť pravidelnému pitnému režimu.

Významný je vápnik

Z minerálnych látok je podľa nej pre vyvíjajúci sa organizmus najvýznamnejší vápnik, jeho zdrojom je mlieko a výrobky z neho, ako sú syry a jogurty. „Preto by v rámci pestrosti stravy mali rodičia zaradiť na desiatu aj mlieko a mliečne výrobky. Z výrobkov sú veľmi hodnotné tie probiotické a acidofilné,“ dodala Hamade.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Odporúčame